top of page

Gratis frakt ved kjøp over 1 500,-

Åpent kjøp i 14 dager.

Vi leverer til hele Norden

Kjøpsbetingelser

  • Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

    Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

  • Selger er Klatrekids AS, Riplegården 55, 5161 Laksevåg, kundeservice@klatrekids.no, 932 691 094, og betegnes i det følgende som  selger/selgeren. Selgerens organisasjonsnummer er 932691094.

    Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som  kjøper/kjøperen.

  • Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.

  • Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.

    Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

  • Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.

    Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

    Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.

    Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.

  • Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt varen.

    Hos Klatrekids får du fri frakt når du bestiller varer for 1500 kr eller mer med levering fra postnord i Norge.

     

    Når varen har forlatt vårt lager overgår leveringsansvaret til fraktselskapet som skal levere bestillingen din innen lovet tid. Klatrekids kan ikke gi noen leveringsgaranti for varer som ikke finnes på lager da du la inn bestillingen din, eller for varer som har forlatt vårt lager. Det betyr at den totale leveringstiden før varen når deg, kan bli lengre enn det som oppgis som normalt for det valgte fraktalternativet, om transportøren selv forårsaker en forsinkelse.

    Når vi har sendt bestillingen din, får du en leveransebekreftelse med et kollinummer eller en sporingslenke til e-postadressen. Hvis pakken din sendes som flere leveranser, får du også flere leveransebekreftelser. Bruk kollinummeret eller sporingslenken til å spore leveransen din.

    Vi gjør vårt beste for å sende bestillingene dine så raskt som mulig. Du vil motta et varsel samme dag som vi sender bestillingen din.

    Noen produkter er bestillingsvarer og de vil kunne ta lenger tid å få levert. Vi må da bestille varen fra Ukraina og dem vil mottas først av oss, for så å bli sendt videre til deg som kunde.

    Vær oppmerksom på at vi ikke har noen kontroll over forsinkelser som postvesenet kan forårsake.

    Vi svarer på alle spørsmål om produktene våre så raskt som mulig, vanligvis innen 24 timer. Ta kontakt med oss hvis du har spørsmål om produktene våre.

  • Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller kjøpers representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.

  • Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

    Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

    Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

    Angrefristen begynner å løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.

    Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.

    Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.

    Angreretten gjelder ikke for varer som er produsert etter dine egne instruksjoner, eller som på andre måter er tilpasset etter dine ønsker. 

    Ved bruk av angreretten betaler du returfrakten. Produktet må returneres innen 14 dager, regnet fra den datoen da varsel om bruk av angreretten ble gitt til Klatrekids. Varen skal sendes godt innpakket og i god stand. Dersom varen ikke returneres i akseptabel tilstand, har Klatrekids rett til å foreta et forringelsesfradrag. 

    Produkter i ødelagt tilstand


    Dersom varen er anvendt mer enn hva som kreves for å fastsette dens egenskaper og funksjoner, forbeholder vi oss retten til å foreta et prisfradrag motsvarende verditapet som oppsto i forbindelse med håndteringen av varen. Verditapet bedømmes fra sak til sak. Varen må altså returneres i den tilstanden den var, da den ble mottatt. Dersom varen ikke kan returneres i uforandret tilstand, må du umiddelbart kontakte kundeservice, som bedømmer om en retur kan gjennomføres. Hvis varens originalemballasje er skadet eller mangler vil det skje en verdiminskning, som vurderes fra sak til sak.

    Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han/hun har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt  tilbake.

    Retur

    Det er du som kunde som har ansvaret for at dine returvarer leveres til den valgte transportøren på riktig måte. Noter derfor ned pakkens kolli-ID når du sender den fra valgt utleveringssted, og be om kvittering hvis du ikke får en.

    Returfraktkostnaden trekkes fra tilbakebetalingsbeløpet ditt.  Hvis du returnerer deler av ordren din, eller du ikke kontakter oss før det har gått 14 dager, får du ikke tilbakebetalt fraktkostnaden.

    Om varen din er skadet, eller om du har andre spørsmål, kan du alltid kontakte oss via vår mail kundeservice@klatrekids.no.

    Klarna

    Dersom du har en ubetalt faktura for ordren din, er det viktig at du selv flytter fram forfallsdatoen. Dette kan du gjøre på Klarna.no, eller ved å ringe Klarna på 21 01 89 91.

    Uavhentede bestillinger

    Vi forbeholder oss retten til å debitere kostnadene for den håndteringen som oppstår når en pakke ikke blir hentet (returfrakt, ekspederingskostnader osv.). Derfor tar vi en avgift på minimum 349 kr dersom pakken ikke hentes ut. Enkelte produkter er meget kostbare å sende, og vi forbeholder oss retten til å trekke fraktkostnadene fra totalbeløpet ved uavhentet pakke. Forsendelsen ligger på hentestedet i 7 dager, før den returneres til oss. Merk derfor: Om du angrer et kjøp og vil returnere varen, må du først kontakte vår kundeservice, som hjelper deg med en retur av pakken.

  • Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.

    Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).

    Oppfyllelse

    Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.

    Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

    Heving

    Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.

    Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.

    Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.

    Erstatning

    Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.

  • Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

    Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning  fra selgeren.

    Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.

    Retting eller omlevering

    Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

    Prisavslag

    Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

    Heving

    Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

  • Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.

  • Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

  • Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig  på  telefon 23  400  600  eller www.forbrukertilsynet.no.

    Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.

bottom of page